Kívánságlista

7 Csoda - 7 Wonders
Ajándéktárgyak

8 999 Ft
Bruttó ár
  • Házhoz szállítás
    1-4 munkanap
  • Készletinformációk
    Részletek
  • Megjelenés
    2018-01-01
  • Törzsvásárlói kártya
    +90 pont
  • Garancia
    1 év
  • face Ajánlott életkor
    10+
  • people Játékosok száma
    2 - 7

7 Csoda - 7 Wonders ismertető

A Puerto Rico által divatba hozott (elõtte is létezõ) módon itt is anyagokat és termékeket (anyagot termelõ, terméket elõállító kártyalapokat gyûjtünk, amelyek segítségével aztán könnyen tudunk különleges, pénzt vagy gyõzelmi pontot elõállító épületeket emelni. A játékmenet mûködését visszavezethetjük a Citadellára, amikor is egy játékos a kezébe kap többféle kártyát, amelyek közül annak megfelelõen választ, hogy neki melyik a legmegfelelõbb, ügyelve arra, hogy a többieknek a legkevésbé megfelelõket adja tovább – mert tovább kell adnia, mindenkihez eljut legalább egy ezek közül a kártyák közül. A 7 Wonders ezt a lapszerzõs mechanizmust emeli vissza az építkezõs-gazdálkodós témakörbe, többé-kevésbé történelmi tematikával.


Kezdjük az elején. Elõször is, mindenki kap egyet az ókor hét csodája közül: ezek „megépítése” különféle elõnyökkel jár (és megakadályozza, hogy mindig ugyanolyan legyen a játék: kezdettõl enyhén különbözõ célokkal és eszközökkel vághatunk neki a játéknak). Ezek megépítése konkrétan három fázisból áll. A játék során összesen 18 lapot fogunk szerezni ebbõl hármat „beépíthetünk” a csodánkba: amikor is a kártyát nem a rajta írottak alapján használjuk ki, hanem a csodánk elsõ, második és harmadik szintjét a hozzá szükséges anyagok befizetésével megépítjük. Ezeknek a szinteknek egy része pusztán gyõzelmi pontot garantál a játék végére, egy része viszont valami speciális akciót is lehetõvé tesz.

Mindehhez persze fontos, hogy értsük a játékmenetet, amely rém egyszerû. Három forduló van, a három fordulóhoz három különbözõ készlet kártya. A forduló elején mindenki kap hét lapot, kiválaszt egyet, továbbadja balra a többit. Mindenki megépíti azt, ami a lapon látható – vagyis lerakja maga elé a lapot, aminek a kártyák többsége esetén bizonyos anyagok megléte az elõfeltétele. Ezek az anyagok gyûlhetnek a játékosnál, de a szomszédainktól is vásárolhatunk két aranyért lényeges, hogy az anyagokat nem „el-”, csak használjuk ha van két téglánk, az minden körben rendelkezésünkre áll, sõt a szomszédaink is szabadon használhatják. Miután mindenki „leépített” egy lapot, felvesszük a jobb oldali szomszédunktól kapott hat lapot és újra választunk egyet. Így megy tovább, amíg hat-hat lapot mindenki le nem rakott, a hetedik megy a lecsóba. Jön a második forduló, ugyanígy, csak jobbra adott lapokkal, majd a harmadik, ismét balra adott lapokkal. A játék tehát egyszerû és igen gyors (mintegy fél óra alatt tényleg lezavarható), de ez nem jelenti azt, hogy tartalmatlanul egyszerû lenne.


Többféle kártya létezik. A barna lapokon nyersanyagok találhatók (négyféle lehet), a szürkéken termékek (háromféle lehet). Ezek csak az elsõ két fordulóban elérhetõk, de a játék elõrehaladtával egyre nagyobb szükség lesz rájuk. Aztán vannak sárga lapok, különféle „középületek”, amelyek egyszerûbb különlegességeket kínálnak: adhatnak választható nyersanyagot, terméket, szomszédoktól olcsóbb vásárlás lehetõségét, a már kijátszott lapjainktól vagy a többiek lapjaitól függõ mennyiségû pénzt, esetleg némi gyõzelmi ponttal kombinálva és így tovább. A kultúra kék építményei (mûemlékek és emlékmûvek) szimplán gyõzelmi pontokat érnek a játék végén. A háromféle ikonnal ellátott zöld lapok a tudományos épületeket jelképezik, és egyfajta izgalmas készletgyûjtõs számítással pontozódnak a játék végén: az azonos ikonnal ellátott épületek pontozása négyzetesen történik (például három zöld lap „kerék” ikonnal 9 pont), de a különbözõ ikonú triók is érnek 7 pontot.


Két izgalmas lapkészletrõl nem írtam még, az egyiknek – a piros lapoknak – a témája túlmutat az európai típusú játékokon, noha mûködésük nem igazán. Ezek katonai lapok, általuk egy, két vagy három katonai erõ szerezhetõ (az elsõ, második és harmadik fordulóban sorban). Fordulók végén összehasonlítjuk az egymás mellett ülõ játékosok lapjait, és akinek nagyobb a katonai ereje, az elsõ forduló végén egy, a második végén három, a harmadik végén öt pontot kap (akár kétszer ennyit is, ha mindkét szomszédját felülmúlja), míg a „vesztes” fél elkönyvelhet mínusz egy pontot magának minden ilyen esetben. Vagyis valójában nincs itt szó semmiféle amerikaijáték-jellegû összecsapásról, véres dobókockapartiról, simán csak az kap pontot, aki több piros ikont összegyûjtött magának.

Fontos ötlet még a játékban, ami segít abban is, hogy azt érezzük, a dolog halad elõre, nem csupán lapokat gyûjtögetünk: ívet ad a dolognak, hogy a sárga, kék, zöld és piros lapok is tudnak egymásra építeni. Az elsõ fordulóban megépített oltár nemcsak arra jó, hogy 2 pontot nyerjünk vele a játék végén: ha ez megvan, a második fordulóban már egy nyersanyag és két termék befizetése helyett ingyen építhetjük meg a templomot (persze csak ha ez a lap hozzánk kerül), ami további három pontot ér – a harmadik fordulós, templom esetén szintén ingyen építhetõ, egyébként már igencsak anyagigényes pantheon már 7 ponttal gazdagít minket! Ehhez hasonló lapok mind a négy színben megtalálhatók, köztük néhány különleges zöld (tudományos épület) lapkával is, amelyek megléte más színû épületek ingyenes megépítéséhez is hozzájárul.

Aztán vannak még a lila lapok, a céhek, amelyeknek a változatosság kedvéért mindig csak egy részét keverjük bele a pakliba (kizárólag a harmadik forduló paklijába). Ezek sokba kerülnek (sokféle nyersanyagnak és terméknek kell rendelkezésünkre állnia ahhoz, hogy kirakhassuk ezeket), de sokat is érhetnek: az egyik például minden barna, szürke és kék lapunk után ad egy pontot, a másik 2 pontot ad a szomszédaink minden szürke épületéért, a harmadik (a tudósok céhe) dzsókerlapnak számít a tudományos zöld lapok között és így tovább.


A lehetõségek számtalanok, a lapok viszont számosak. Ha belegondolunk, 18 lapból kell kihozni a legtöbbet: elérhetõvé tenni minél többet a négyféle nyersanyagból, háromféle termékbõl (ezek közül egy alapból elérhetõ a játékos megépítendõ csodájával), akár három lapot áldozni a csoda megépítésére, sárga épületekkel javítani a lehetõségeinket, áldozni a tudományra, mûemlékekre és az egymással folyó hadászati versengésre, végül céhekbe lépve minél több pontot gyûjteni… Nyilvánvaló, hogy mindez egyszerre nem fog menni. Jó európai játék módjára éppen a korlátozott lehetõségek adják a játék feszültségét: meg kell találnunk, mikre fogunk specializálódni, ráhajtani, ugyanakkor rugalmasnak is kell lennünk, mert amint a szomszédunk rájön, hogy mit szeretnénk, lehetséges, hogy megpróbál minket megakadályozni ebben azzal, hogy magának tartja meg a rég áhított lapunkat. Összetett, de mégsem bonyolult könnyed, de mégsem agyatlan vagy lapos, ráadásul mindez tényleg félóra alatt.


A leírás lacxox munkája

Specifikáció

Társasjáték
Minimális életkor10+
Játékosok minimális száma2
Játékosok maximális száma7
Minimum játékidő30
Maximum játékidő40 perc
Dobozméret (mm)297x297x83
További tartalom betöltése.